Stel, je wilt de kwaliteit van een assessment onder de loep nemen. Dan zijn er allerlei invalshoeken om uit te kiezen. Natuurlijk kijken we dan als eerste naar de (psychometrische) eigenschappen van gebruikte onderzoeken en naar de opleiding en ervaring van de uitvoerende psychologen. In gedragsassessments zijn er echter extra behoeftes.

Gedragsassessments

In een gedragsassessment worden vaak simulaties of ‘rollenspellen’ gebruikt, die allerlei inzichten opleveren. Ze leveren helemaal nuttige inzichten op, wanneer de oefeningen voor de deelnemer inhoudelijk uitdagend én herkenbaar zijn. Met onze nieuwe worksample-methodiek voldoen we zo veel mogelijk aan deze twee voorwaarden. Daarbij verliezen we de methodische kwaliteiten van het assessment natuurlijk nooit uit het oog.

Hoe de worksample eruitziet

Tijdens een worksample werkt de deelnemer een dagdeel in een fictieve organisatie. Die lijkt sterk op óf de omgeving waarin de deelnemer gewend is te werken, óf op de omgeving binnen het bedrijf waar de deelnemer aan het solliciteren is. Tijdens dit dagdeel verwerkt de deelnemer een reeks e-mails, telefonische berichten en/of persoonlijke gesprekken. Alle activiteiten gezamenlijk geven ons inzicht in hoe de deelnemer zijn of haar werk doet.

Win-win-win

We hebben worksamples gecreëerd voor een vijftal sectoren en ongeveer vijftien functies. En de reacties liegen er niet om. De deelnemers zijn enthousiast over het realisme van dit programma. Opdrachtgevers zijn blij met de ervaringen die zij van hun deelnemers teruggekoppeld krijgen. En wij, als assessmentpsychologen, zijn blij met onze nieuwe inzichten in facetten van het werk die eerder nog niet naar boven kwamen!

We kijken tegenwoordig op een andere manier tv, lezen nauwelijks nog de hele krant en scannen in de loop van de dag het ene na het andere bericht op onze telefoon. Oftewel, de manier waarop we informatie tot ons nemen is aan het veranderen. Aan de hand van feedback van kandidaten en opdrachtgevers, gecombineerd met de eerder beschreven ontwikkelingen, omarmen we bij Vidacto een nieuwe manier van rapporteren.

Net een website

Het nieuwe document ziet eruit als een website en laat zich op een soortgelijke manier lezen. De eerste pagina noemen we dan ook de ‘homepage’. Op deze pagina geven we direct de belangrijkste resultaten van het onderzoek weer. De lezer navigeert via pictogrammen of via een navigatiebalk door het rapport. Zo kan iedere lezer informatie tot zich nemen, tot op het niveau dat hem of haar het beste past.

Meteen laten zien

Daarnaast benadrukken we het ontwikkelingsaspect van onze rapporten extra hard. Over het algemeen zijn deelnemers erg benieuwd naar wat zij anders kunnen doen, maar vooral ook naar hoe dat er dan uitziet. Dit laatste hebben we vrij letterlijk genomen. Veel van onze nieuwe rapporten bevatten niet alleen geschreven adviezen, maar ook links naar filmpjes, webinars en zelfs naar korte mini-trainingen. Leren is leuk. Zeker als het zó gemakkelijk gemaakt wordt.

 

Benieuwd geworden naar de nieuwe rapportages van Vidacto? Toon uw interesse via ons contactformulier. Dan sturen we u een demonstratieversie!