Al jaren ligt bij ons op kantoor het boek Shopkeepers op tafel. Het is een fotoboek van Niel Helmink. In het boek staan portretten van eigenwijze middenstanders die zich staande houden in het keten-geweld van alle bekende labels die de winkelstraten domineren. Ieder dorp of stad kent wel van deze winkeliers. Ze doen het precies op hun eigen manier. Soms tegen alle marketing-wetten in. En het werkt; je krijgt er de beste service en je gunt ze simpelweg de omzet. Het werkplezier straalt er vanaf. 

Coaching, training, assessment center

In mijn coaching, training en ontwikkel- en loopbaanassessments maak ik graag gebruik van deze metafoor. De eigenwijze shopkeeper als spiegel om bij jezelf na te gaan waar precies je werkplezier ligt. Ik vraag deelnemers om zich een beeld te vormen van hún specifieke toegevoegde waarde. Dus waar ben je nu echt goed in en waar precies ligt jouw motivatie? Waar moeten collega's en klanten voor bij jou aankloppen? Daar koppel ik vervolgens de vraag aan wat je nu anders doet (conform de gewoontes) dan dat jij vindt dat het eigenlijk zou moeten gebeuren (conform jouw waardes). Na het beantwoorden van die vragen heb je de ingrediënten in handen om je functie meer naar je hand te zetten dan nu het geval is. Soms leidt dat tot het schrijven van een nieuwe, eigen en geheel op het lijf geschreven functie. Het JDR-model biedt structuur voor die analyse. 

Job crafting

Die informatie zet je in om je takenpakket op punten aan te passen. Waarmee kun je starten om een paar stappen dichterbij te komen bij wat er precies past bij jou? Taken waar jij geen energie van krijgt, zijn voor een ander misschien wel energie-gevers en vice versa. Hoe meer jij aan de slag kan met taken die jou energie geven, die bij jou passen, hoe effectiever je bent. Dat proces van het meer passend maken van je functie, heet job crafting. het levert je meer werkplezier op. Succes.